8 JUN. '23

Tim Zuidgeest

Expert Consumentenpsychologie

Waarom kopen we wat we kopen? Consumentengedrag wordt beinvloed door externe en interne factoren. Bij externe externe factoren moet je denken aan bereikbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Interne factoren hebben te maken met motivatie, iemands voorkeuren en behoeften. En dat is vaak weer afhankelijk van vele andere invloeden. Reclame is een van deze invloeden, maar niet de enige. Onze consumptie wordt voor het grootste deel bepaald door wat anderen om ons heen doen. Uit recent neurologisch onderzoek blijkt dat we niet heel rationeel en gedisciplineerd zijn als het op kopen aankomt.

Volgens sommige studies wordt 90 tot 95 % van de keuzes die we in een winkel maken, bepaald door impulsen, emoties en gewoontes. We kopen vooral wat we kennen. Slechts een klein percentage van onze aankopen is gebaseerd op een cognitief besluit.

Hoe worden we beinvloed in The Mall? En wat kan jij daarvan leren?

Tim Zuidgeest is een enthousiaste consumentenpsycholoog met een passie voor de online wereld. Hij verdiept zich in de oeroude koopknoppen van het brein en schakelt deze naar krachtige online conversietechnieken. Hij is mede-oprichter van van Studio ST&T, het marketingbureau dat wetenschappelijke inzichten omtrent ons gedrag vertaalt naar effectieve marketing. Daarnaast is Tim mede-oprichter het snelstgroeiende neuromarketingbureau Unravel Research, waar ze merken als Albert Heijn, Heineken en PostNL helpen een kijkje in het onbewuste brein van de consument te nemen. 

Terug naar overzicht